Selasa, 9 Disember 2014

Honda Future 125 melalui revolusi yang panjang tetapi kualiti kian merosot, amat sukar masuk gear dan penyelesaian mudah mengurangkan masalah

Ini adalah model Honda wave 125, model ini telah saya lihat bekeliaran dibawa masuk oleh rakyat Thailand sejak tahun 90an. pada masa itu terasa hairan dan marah juga kerana double standart mengapa Honda tak bawa masuk model ini ke Malaysia. ini juga adalah petanda enjin honda 125 telah diperkenalkan sejak dari dahulu lagi. dah lama lepas tu barulah motor ini dibawa masuk ke Malaysia. Masa berlalu pergi dan pada hari berasaskan pada bentuk enjin dan gearbox yang sama kini  bentuk baru dibuat nampun ditukar pada Honda Future  di tambah sedikit dari segi bentuk ukiran awan larat pada enjin untuk kelihatan berbeza.
 Model : 1 ini juga mengunakan enjin sama 125 bentuk enjin dan gear box adalah sama
  Model : 2 ini juga mengunakan enjin sama 125 bentuk enjin dan gear box adalah sama
  Model : 3 ini juga mengunakan enjin sama 125 bentuk enjin dan gear box adalah sama
  Model : 5 ini juga mengunakan enjin sama 125 bentuk enjin dan gear box adalah sama


  Model : 6 ini juga mengunakan enjin sama 125 bentuk enjin dan gear box adalah sama
  Model : 7 ini juga mengunakan enjin sama 125 bentuk enjin dan gear box adalah sama
 Inilah enjin Honda Wave 125 yang asal. ada cuburater dan Fill injection bermakna pengilang sudah pasti expert set setiap bahagian dan tuning enjin agar ianya makin baik dan bertambah tambah baik..
 Ini pula enjin Honda future beza pada enjin ini pada bahagianb cover ada kotak sikit. dan bahagian buka rantai kecil ada nut saiz 8.     2bahagian



 Model : 8 ini juga mengunakan enjin sama 125 bentuk enjin dan gear box adalah sama
 Perbandingan enjin asal
 Perbandingan enjin baru memang tak banyak beza

 Model : 8 ini juga mengunakan enjin sama 125 bentuk enjin dan gear box adalah sama





 Model : 9 ini juga mengunakan enjin sama 125 bentuk enjin dan gear box adalah sama

 Model : 10 ini juga mengunakan enjin sama 125 bentuk enjin dan gear box adalah sama
Hujung 2014 hingga 2015 pun masih guna enjin yang sama... aksesori dan cover set plastik sahaja berubah.
 Gambar contoh..sahaja. nak ambil gamber real memang model motor honda yang cantik-cantik liat nak masuk my...;-(


 Dari segi teknikal warna cat. disign enjin, dan lain-lain ia kelihatan sungguh hebat tetapi bagi penguna di Malaysia terdapat masalah besar yang tidak sepatutnya berlaku bagi sebuah enjin yang telah di bangunkan dan dipercayai hebat sekian lama apabila masalah memasukan gear 2 memang. amat mengecewakan. terasa ketat. bagai ada benda tersekat.pemanduan menjadi tersangkut, pada posisi ini kerana disinilah bermulanya sesuatu pecutan bagi sebuah motosikal apabila berhenti di trafik light. dan pada ketika itu penunggang memerlukan tenaga yang banyak dan memerlukan kelancaran. malangnya pada ketika itulah motor tidak boleh menukar gear denga lancar dan tersangut. pengalaman saya sejak membeli motor ini saya perlu memasukan gear beberapa kali pernah hingga 4 kali menekan gear. keadaan ini amat mengecewakan dan rasa macam nak jual sahaja motor ini. saya juga masih ingat kerena saya ada pengalaman memiliki motosikal wave 125 Malaysia model pertama/lampu 1 model kedua / lampu2 semuanya amat mudah masuk gear.
keadaan gear masuk ini amat terasa apabila menunggang di bandar kerana pada ketika itu kita terpaksa bersaing dengan kenderaan yang semuanya nak cepat. nak pantas pergi kerja. motorsikal yang ditunggang bagai berda di pentas perlumbaan. bila kita yang menunggang motosikal ini tersangkut-sangkut memang bosan dan  marah. bayangkan thruter dah pulas kepada tahap masima mengikut pergerakan gerar dalam meter. pada ketika itu rpm sepatutnaya masuk gear 2 terpaksa kembali ke gear 1 kerana masalah gerar tersangkut dan ketat. motor jadi terhenti . mengaum. bagai nak melompat-lompat pun ada. geram betul..
 Dari propaganda dan iklan enjin memang nampak gempak. hebat. hi tec.tetapi malang betul bila dah gunakan enjin ini.



 Inilah adalah bukti test dari kilang oleh honda Future Malaysia sebelum ianya dipasarkan. saya juga pernah beberapa kali terserempak dengan mereka ini. test motor ini di sekitar sg 2, kulim2.highwah BKE. lokasi motor ini parking pun saya tahu di kedai makan. kami panggil kedai hijau sebab pada ketika itu warna kedai ini hijau. dekat shell. tak jauh dari simpang BKE highway menghala ke perda. tahu sebab pernah dok Penang.
tapi persoalan disini, sepanjang test tu takkan tester HONDA tak perasan dan tak boleh nak komen yang motor ini mengalamani masalah gear 2 susah masuk? dari laporan itu barulah senanang production buat ajusment agar masalah ini tak berlaku bila motor ini dipasarkan. malang betul bagi penguna yang dah terbeli motor ini bila jadi macam ne.

masalah begini juga tak sepatut timbol sebab kepakaran pembuat dan production sudah tentu expert sebab enjin yang sama dan ajusment pun tak banyak beza. dah bertahun enjin dikeluarkan megikut bentuk sahaja. rujuk model model motor di atas.





lebih susah lagi jika masuk gerar Future yang keras. kejap ok kejap langsung tak masuk..dan kembali ke gear 1 bederum .... dan tersangkut-sangkut. jika bawa pembonceng memeng mereka ne marah sebab motor bagai kuda liar tak ikut arahan pemandu apabila dikawal.


Gambar dibawah cuma contoh sahaja keadan masuk gear.



 Foto ini adalah bukti betapa teruk formula yang saya dah lakukan pada Honda future saya.
saya melakukan formula ini untuk memastikan gear menjadi lembut. mengunakan konsep paksa untuk menumpulkan/melemahkan/menjadi tergelincir/membentuk bentuk lain/ menjadikan kebiasan pada sesuatu mekanikal untuk berfungsi........dari ...percubaan ini Setakat ini saya dapat merasakan memang banyak perubahan yang berlaku. gerar menjadi lembut hampri menyamai model WAVE 125 yang pernah saya tunggah lalu.

Didalam ujikaji ini saya sedia mengambil reseko sekiranya terdapat mana-mana bush atau oil sel akan pecah..dan saya akan buka enjin. tetapi memang OK tiada bahagian-bahagian enjin yang rosak atau bunyi enjin masih sama. disutu menunjukan enjin tiada masalah dan masalahini cuma disebabkan masalah mekanikal.

Saya juga sengaja tak nak buka enjin terlebih awal sebab ingn mengekalkan gasket enjin original. dan taknak menganggu bahagian-bahagian  sedia ada mengikut seting kilang






 Perbandingan dengan pemijak kaki kanan yang sama usia dengan motor ini dimana kesan kehausan  getah kurang berlaku sedangkan bahagian ini kerap menekan brek
 Setelah pejalanan 11419km masuk gear stekat ini ok tersa makin ringan.


Cara yang saya lakukan untuk mengatasi masalah gear keta. susah masuk. ketika saya memasukan gear saya tidak akan memasukan gear untuk kali kedua. jika posisi gear itu ialah gear 2 makan saya akan terus menekan gear itu walau apapun yang berlaku. rujuk foto diatas disebab kan proses itulah kehausan getah pemijak kuat berlaku. tetapi jangan bimbang ia cuma untuk perjalanan mencapai 10000km yang saya test dan kini saya rasa prestasi dan  masuk gear memang dah lancar dan kembali menekan seperti normal mengikut tekanan yang betul.

Contoh:
Gear 1 = OK masuk / terasa lancar bila ditekan

Gear 2 = kadang-kadnag masuk kadang kadang susah bila tekan masih susah = jadi bila ini berlaku saya akan terus menekan gear ini sekuat-kuatnya kehadapan memang ia akan masuk tetapi macam takpercaya ia akan masuk kerana ketat dan rasa bagai tiada gear lagi. cuba tengok  di meter tu kan ada lagi gear. so jangan bimbang tekan kuat-kuat lagi tanpa ulang masukan gear2. gear memang boleh masuk. tapi bunyi dan rasa memang kesian, bunyi bagai gear nak pecah pun ada. padel sampai nak bengkok pun ada. enjin mengaum puna ada. maklum lah motor baru sayang kuat lagi. tapi tak pe lama kelamaan ia akan ok.seeloknya dalam proses menjinakan gear ini kena gunakan kasut.

Gear 3 = Terasa tersangkut tapi masih terkawal lancar

Gear 4 = Ok masuk / Terasa lancar bila ditekan.

Menurunkan gear dari 4--->3----->2 pada enjin ini tiada komen malah lebih baik dari model terdahulu.

Ok selamat mencuba dan rasai perbezaanya. :-)